rotrotrotrotrotrotrotrot
Ojciec Święty Jan Paweł II
» STRONA GŁÓWNA » DLA RODZICA » Program Wychowawczy
małe litery  średnie litery  duże litery  wysoki kontrast wysoki kontrast

Program Wychowawczy

" W wychowaniu chodzi o to,
ażeby każdy człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem,
                                               o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał,
                                               aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada,
                                              umiał bardziej i pełniej być człowiekiem, to znaczy,
                                                   ażeby również umiał bardziej być
                                                      nie tylko z drugim, ale i dla drugich."

Jan Paweł II, przemówienie w UNESCO (02. 06. 1980 r.)

 

PROGRAM

WYCHOWAWCZY

 

Przedszkola nr 3

im. Ojca Świętego Jana Pawła II

w Suwałkach

 

CEL NADRZĘDNY:

Celem głównym Programu Wychowawczego Przedszkola nr 3 im. Ojca Świętego Jana Pawła II w Suwałkach jest stwarzanie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego z naszych wychowanków, zgodnego z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami w relacjach ze środowiskiem społeczno - kulturowym i przyrodniczym.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • wychowywanie dzieci w duchu wartości wskazanych przez patrona placówki Ojca Świętego Jana Pawła II,
  • kształtowanie podstawowych powinności moralnych np. życzliwości, tolerancji, uczciwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności;
  • tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta;
  • kształtowanie zainteresowań przyrodniczych i postaw proekologicznych;
  • rozwijanie umiejętności polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu;
  • rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła;
  • uświadomienie złożoności otaczającego świata i czyhających zagrożeń;
  • uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.

 

METODY PRACY :

  • metody podające (przyswajanie): opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z tekstem;
  • metody problemowe (odkrywanie): gry dydaktyczne, giełda pomysłów - "Burza mózgów", inscenizacja;
  • metody aktywizujące (przeżywanie ): drama, wystawa (ekspozycja), pokaz;
  • metody praktyczne (działanie): ćwiczenia, gry dydaktyczne, zabawy intelektualne
    np. krzyżówki, rebusy, rozsypanki.

 

FORMY PRACY :

  • praca indywidualna, zabawa oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy;
  • czynności samoobsługowe dzieci (np. związane z utrzymaniem higieny osobistej) oraz praca użyteczna;
  • spacery i wycieczki;
  • zajęcia organizowane przez nauczycielkę z całą grupą lub prowadzone w mniejszych zespołach;
  • udział w imprezach i uroczystościach organizowanych w przedszkolu i poza nim;
  • udział w konkursach, quizach, turniejach.

 

ZADANIA GŁÓWNE:

  • JESTEM KULTURALNY

 

Normy postępowania

Przykładowe sposoby
realizacji

Uwagi i wskazówki

DZIECKO:

  • używa form grzecznościowych (proszę, dziękuję, przepraszam);

 

 

  • wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach;
  • dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania się (postawa nauczyciela, postacie z literatury itp.);
  • utrwalanie nawyków kulturalnego zachowania się
    w miejscach publicznych (sklep, kino, itp.);

 

  • położenie nacisku na stosowanie zwrotów grzecznościowych przy każdej nadarzającej się okazji;
  • wzmacnianie pozytywnych zachowań;
  • pochwały indywidualne
    i grupowe;

 

 

  • okazuje szacunek dorosłym, osobom starszym;

 

 

 

  • uwrażliwianie dzieci na potrzeby innych członków rodziny:
  • spokojne i ciche zachowanie podczas ich odpoczynku;
  • opiekowanie się osobami starszymi, chorymi;

 

  • zabawy tematyczne;
  • wcielanie się w role;
  • drama;

 

  • posiada nawyk witania się
    i żegnania z innymi osobami poprzez stosowanie odpowiednich form grzecznościowych;

 

  • utrwalanie używania zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, itd.;

 

 

  • konsekwentne przestrzeganie powitania i pożegnania;

 

 

 

 

  • jest miłe dla innych osób (dorosłych, kolegów);

 

 

  • doskonalenie umiejętności mówienia miłych słów oraz dziękowania innym za te słowa;

 

  • uświadomienie dzieciom, że słowa mogą być przyczyną radości i smutku;

 

  • dba o porządek wokół siebie;

 

 

 

 

 

 

 

 

  • wdrażanie dzieci do:
  • samodzielnego podejmowanie prostych obowiązków w domu i w przedszkolu: sprzątania zabawek, układania książek;
  • szanowania wspólnych zabawek i odkładania ich na wyznaczone miejsce;
  • przyzwyczajenie dzieci do przestrzegania zasad dotyczących utrzymywania porządku i szanowania zieleni w najbliższym otoczeniu (papiery wrzucamy do kosza, nie niszczymy drzew, krzewów);

 

  • ustalenie kodeksów grup
    i przestrzeganie zasad
    w nich zawartych, np. zmiana zabawki po uprzednim odłożeniu na miejsce poprzedniej;

 

  • słucha kiedy inni mówią, mówi kiedy inni słuchają.

 

  • rozmowy z dziećmi na temat savoir-vivr'u - stosowanie ich w codziennych sytuacjach.

 

  • ustalenie i przestrzeganie zasady " Słuchaj, kiedy inni mówią".

 

  • JESTEM KOLEŻEŃSKI

 

Normy postępowania

Przykładowe sposoby
realizacji

Uwagi i wskazówki

DZIECKO:

  • bawi się zgodnie z rówieśnikami;

 

 

  • zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu
    i konsekwentne ich przestrzeganie;

 

  • ujednolicenie oddziaływań na płaszczyźnie dom- przedszkole;

 

  • szanuje cudzą własność;

 

 

 

 

  • wdrażanie do:
  • interesowania się wytworami swoich kolegów;
  • dostrzegania trudu włożonego w ich powstanie;
  • poszanowania własności
    i wytworów pracy kolegów;

 

  • wspólne oglądanie wytworów działań;
  • położenie nacisku na poszanowanie cudzej własności;

 

  • okazuje pomoc dzieciom słabszym, bierze pod uwagę potrzeby innych;

 

  • uświadamianie dzieciom, że inni mają takie same potrzeby;

 

  • rozmowy sytuacyjne;
  • stosowanie dramy, pantomimy;

 

  • potrafi podzielić się z kolegami zabawką, słodyczami itp.;

 

 

  • uświadamianie dzieciom, że inni mają potrzebę uczestnictwa w zabawach, korzystania z zabawek, spożywania słodyczy;
  • wdrażanie do dzielenia się zabawkami, słodyczami;

 

  • ustalenie w grupach zasady, że jeżeli przynosimy słodycze, to dzielimy się nimi ze wszystkimi dziećmi, nie tylko z wybranymi;

 

  • pomaga potrzebującym kolegom.

 

  • wdrażanie do opiekowania się nowymi kolegami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują.

 

  • stosowanie historyjek obrazkowych;
  • wykorzystanie przykładów
    z literatury dziecięcej

 

3.   KONTROLUJĘ SWOJE ZACHOWANIE

Normy postępowania

Przykładowe sposoby
realizacji

Uwagi i wskazówki

DZIECKO:

  • unika krzyku, kłótni, przestrzega określonych umów - rozumie konsekwencje łamania przyjętych umów;

 

  • ustalenie reguł i norm współżycia w grupie, oraz przestrzeganie ich, np. posługiwanie się umiarkowanym głosem, mądre rozwiązywanie zaistniałych konfliktów itp.;

 

  • opracowanie kodeksów grup  oraz konsekwentne ich przestrzeganie;

 

  • nazywa pozytywne cechy charakteru: koleżeńskość, życzliwość, uprzejmość, tolerancja itp.;

 

  • słuchanie utworów literackich;
  • sytuacje edukacyjne;
  •  scenki dramowe - nazywanie cech charakteru głównych postaci;

 

 

 

 

  • wyraża swoje emocje
    w sposób kontrolowany, korzysta z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach;

 

 

 

 

 

  • rozwijanie umiejętności określania swoich uczuć oraz wyrażania swoich oczekiwań w sposób zrozumiały dla innych;
  • zapoznawanie z bezpiecznymi sposobami rozładowywania emocji nie wyrządzając krzywdy innym, np. zgniatanie gazety;
  • poznawanie wzorców właściwego zachowania - postawa nauczyciela, postacie z literatury;

 

  • zabawy relaksacyjne;
  • zabawy interakcyjne;
  • pokazywanie przykładów właściwych zachowań;

 

  • prawidłowo przyjmuje krytykę, cieszy się z sukcesów;

 

  • nabywanie umiejętności właściwego przyjmowania pochwał i krytyki;
  • poszukiwanie sposobów nagradzania sukcesów innych;

 

  • stworzenie systemu nagród;

 

  • unika kłamstwa;

 

 

 

 

  • uświadamianie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych;
  • podejmowanie prób oceny postępowania własnego
    i kolegów w konkretnych sytuacjach;

 

 

  • szybka reakcja na niestosowne zachowania;

 

 

 

  • rozróżnia prawdę od fałszu oraz dobro od zła;

 

  • rozróżnianie prawdy od fałszu oraz fantazji od kłamstwa w utworach literackich i w sytuacjach codziennych;
  • podejmowanie prób oceny  postępowania bohaterów bajek i opowiadań;
  • układanie zakończeń historyjek obrazkowych;
  • przewidywanie skutków złego postępowania, wyciąganie wniosków;

 

  • stosowanie historyjek obrazkowych;
  • wykorzystywanie przykładów z literatury dziecięcej;

 

  • mówi o swoich uczuciach;

 

  • uczenie dzieci umiejętności określania swoich uczuć;
  • prowadzenie rozmów dotyczących własnych ocen
    i odczuć oraz liczenia się
    z uczuciami drugiej osoby;

 

  • wykorzystywanie zabaw rozwijających umiejętność wyrażania swoich uczuć;

 

  • dba o najbliższe otoczenie.

 

  • wyrabianie nawyków dbania o najbliższe otoczenie;
  • wdrażanie do przestrzegania czystości w miejscach użyteczności publicznej.

 

  • wyjaśnienie zasadności takiego postępowania, mobilizowanie dzieci systemem nagród.

 

  • DBAM O SWOJE BEZPIECZEŃSTWO

Normy postępowania

Przykładowe sposoby
realizacji

Uwagi i wskazówki

DZIECKO:

  • przestrzega zakazu nie oddalania się od grupy lub określonego miejsca;

 

 

 

  • ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu (sala, łazienka, ogród przedszkolny) oraz na wycieczkach;

 

  • częste przypominanie
    i utrwalanie ustalonych zasad;
  • systematyczne kontrolowanie przez nauczycielki miejsc pobytu dzieci pod względem bezpieczeństwa;

 

  • rozumie zakaz brania do rąk nieznanych przedmiotów, produktów;

 

  • wdrażanie do przestrzegania zakazu spożywania produktów nieznanego pochodzenia (owoce, rośliny, grzyby, słodycze itp.) otrzymywanych od obcych;

 

 

 

  • informuje dorosłych o swoich dolegliwościach, złym samopoczuciu;

 

  • omawianie sposobów postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia czy innej dolegliwości;

 

  • budzenie zaufania do personelu przedszkola;

 

  • zna swoje imię, nazwisko
    i adres zamieszkania;

 

 

 

  • stwarzanie sytuacji edukacyjnych ułatwiających dzieciom zapamiętanie własnego imienia, nazwiska oraz adresu zamieszkania;

 

  •  zapoznanie z obrazem graficznym imienia i nazwiska;

 

  • unika niebezpiecznych zabaw i zachowań;

 

  • dostarczanie dzieciom wzorów właściwego zachowania (filmy edukacyjne, teatrzyki, pogadanki); 
  • uświadamianie konsekwencji niebezpiecznych zabaw
    i zachowań;

 

  •  rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego (historyjki obrazkowe);

 

  • zachowuje ostrożność
    w kontaktach z obcymi;

 

  • poznawanie niektórych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu;
  • udział w akcji Straży Miejskiej "Bezpieczny przedszkolak";

 

  • spotkanie ze strażnikiem miejskim;
  • konsekwentne rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego;

 

  • nie zbliża się do nieznanych zwierząt;

 

  • oglądanie slajdów, filmów, ilustracji o właściwym zachowaniu w mini-zoo;
  • omawianie zachowań zwierząt w sytuacjach, gdy: zwierzę jest zdenerwowane, chore lub boi się;

 

  • konsekwentne przestrzeganie zakazu zbliżania się do zwierząt w czasie spacerów;

 

  • przestrzega zasad ruchu drogowego dla pieszych;

 

  • dostarczanie wzorców właściwego zachowania się na ulicy (wycieczki na skrzyżowanie, filmy edukacyjne, książki);

 

  • wykorzystywanie makiet, wierszy, piosenek;
  • spotkanie z policjantem;

 

  • uważnie porusza się po budynku przedszkola oraz w ogrodzie przedszkolnym.

 

  • ustalenie jasnych zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu
    w przedszkolu - przestrzeganie umów grupowych.

 

  • reagowanie na niepożądane zachowania;
  • ustalenie konsekwencji wynikających z nieprzestrzegania zasad.
  • DBAM O SWOJE ZDROWIE

Normy postępowania

Przykładowe sposoby
realizacji

Uwagi i wskazówki

DZIECKO:       

  • nie krzyczy, mówi umiarkowanym głosem;

 

  • dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania w różnych sytuacjach;

 

  • wskazane ćwiczenia emisji głosu;

 

  • często korzysta z pobytu na świeżym powietrzu, hartuje swój organizm;
  • docenia znaczenie świeżego powietrza dla zdrowia;

 

  • czynne uczestnictwo dzieci w zabawach organizowanych przez nauczycielkę (zabawy ruchowe, zestawy ćwiczeń gimnastycznych);
  • spacery, wycieczki, pobyt na świeżym powietrzu);
  • kształtowanie nawyku potrzeby wietrzenia sali;

 

  • systematyczne wyjścia na świeże powietrze z uwzględnieniem warunków pogodowych;
  • atrakcyjność prowadzonych zajęć - odpowiedni dobór przyborów i przyrządów;

 

  • ubiera się odpowiednio do temperatury i pory roku;
  • dba o estetykę własnego wyglądu;

 

  • nabywanie umiejętności dokonywania wyboru odpowiedniego ubrania stosownie do pogody;
  • nabywanie umiejętności oceny swojego wyglądu, czystości twarzy, rąk, schludności ubrania;

 

  • uświadomienie dzieciom, że zdrowie zależy od różnych czynników, m.in. od sposobu ubierania, poprzez wykorzystanie codziennych sytuacji, a także literatury, historyjek obrazkowych, dramy;

 

  • spożywa potrawy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu;

 

  • kształtowanie nawyku spożywania warzyw i owoców jako źródła witamin (poprzez spożywanie posiłków w przedszkolu, zajęcia dydaktyczne, hodowle prowadzone w kąciku przyrody, filmy edukacyjne itp.);

 

  • stwarzanie warunków do samodzielnego sporządzania surówek oraz samodzielnej hodowli ziół;

 

  • pamięta o podstawowych zabiegach higienicznych;

 

  • systematyczne mobilizowanie dzieci do stosowania zabiegów higienicznych: mycia rąk przed posiłkami i po wyjściu z ubikacji , mycia zębów;

 

  • zapewnienie dzieciom łatwego dostępu do przyborów higieny osobistej;
  • nie wyręczanie dzieci
    w czynnościach samoobsługowych, lecz wspomaganie;

 

  • zasłania nos i usta przy kichaniu i kaszlu;
  • nie obawia się wizyty
    u lekarza.

 

  • uświadamianie potrzeby wizyt kontrolnych u lekarza oraz stałego kontrolowania i leczenia zębów - spotkania z lekarzem, wizyty w gabinecie stomatologicznym;
  • udział dzieci w konkursach dotyczących zdrowia.

 

  • zabawy tematyczne, drama, historyjki obrazkowe;
  •  konsekwentne przestrzeganie nabytych nawyków higienicznych.

 

 

  • POZNAJĘ TRADYCJE RODZINNE I NARODOWE

 

Normy postępowania

Przykładowe sposoby
realizacji

Uwagi i wskazówki

DZIECKO:

  • kultywuje tradycje swojej rodziny;

 

  • pobudzanie ciekawości do interesowania się historią
    i tradycjami swojej rodziny;
  • prowadzenie rozmów, zajęć dotyczących poznawania pracy zawodowej rodziców, dziadków;
  • zapraszanie przedstawicieli rodzin na zajęcia do przedszkola;

 

  • oglądanie albumów rodzinnych;
  • wykonanie drzewa genealogicznego - dz. starsze;

 

  • pamięta o uroczystościach rodzinnych;

 

  • wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez udział członków rodziny w uroczystościach organizowanych
    w przedszkolu, zajęciach otwartych itp.;

 

  • mile widziane własnoręcznie wykonane upominki;

 

  • jest dumne z kraju, w którym mieszka;

 

  • uświadamianie dzieciom ich przynależności narodowej (zajęcia, każda nadarzająca się okazja) -jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce;

 

  • wykorzystywanie literatury o tematyce patriotycznej;
  • zwracanie uwagi na międzynarodowe imprezy sportowe - sukcesy Polaków;

 

  • szanuje język ojczysty
    i tradycje narodowe;

 

  • zapoznanie dzieci z barwami narodowymi, godłem, hymnem Polski;

 

 

  • kącik patriotyczny w salach (grupy starsze);

 

  • dostrzega piękno swojego kraju, regionu, miasta.

 

  • rozwijanie zainteresowań otoczeniem bliższym i dalszym (krajobraz, ukształtowanie powierzchni, zabytki);
  • prowadzenie w przedszkolu kącika regionalnego i kącika
    M. Konopnickiej oraz stałej ekspozycji w "kąciku regionalnym";
  • organizowanie konkursu zwiedzanie muzeum etnograficznego w WPN;
  • wycieczki do muzeów.

 

  • wykorzystywanie doświadczeń dzieci, np. wspomnienia z wakacji, z wycieczek, wspólne oglądanie zdjęć, ilustracji, itp.
  • STARAM SIĘ, ABY POSTAĆ PATRONA PRZEDSZKOLA, OJCA ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II, BYŁA WZOREM I INSPIRACJĄ DO KSZTAŁTOWANIA OSOBISTEGO SYSTEMU WARTOŚCI

 

Normy postępowania

Przykładowe sposoby
realizacji

Uwagi i wskazówki

DZIECKO:

  • przybliża sylwetkę patrona Ojca Świętego Jana Pawła II;

 

  • zorganizowanie w sali "kącika patrona"- eksponowanie obrazów, książek, albumów, rysunków itp. poświęconych Janowi Pawłowi II;
  • słuchanie  opowiadań, wierszy, piosenek opowiadających o życiu patrona;
  • organizowanie wycieczek "Szlakami papieskimi" - wizyty Ojca Świętego na ziemi suwalskiej.

 

  • korzystanie z prac wykonanych przez dzieci;
  • wskazany dobór literatury stosownie do wieku dzieci;

 

  • uroczyście obchodzi rocznice związane z postacią Ojca Świętego Jana Pawła II:
  • "Dni Papieskie" - upamiętniające wybór Karola Wojtyły na papieża;
  • rocznica nadania placówce imienia Ojca Świętego Jana Pawła II;
  •  nawiązuje i kontynuuje  współpracę z placówkami noszącymi imię Jana Pawła II;

 

  • wycieczka pod pomnik Jana Pawła II;
  • udział w uroczystościach przedszkolnych zgodnie
    z planowaniem rocznym;
  • organizowanie działań zmierzających do wymiany doświadczeń z placówkami noszącymi imię Jana Pawła II, np. udział w konkursach plastycznych, korespondowanie itp.;

 

  • zwracanie uwagi na stworzenie uroczystej, podniosłej atmosfery;
  • wzbogacenie metod i form pracy z dziećmi przybliżających postać Jana Pawła II;

 

  • kultywuje tradycje związane z wartościami chrześcijańskimi.

 

  • organizowanie konkursu kolęd i pastorałek;
  • przedstawienie"Jasełka" 
    w wykonaniu dzieci dla całej społeczności przedszkolnej;
  • podejmowanie działań promujących miłość, szacunek i  pomoc potrzebującym - organizowanie akcji charytatywnych: "Podaruj dzieciom uśmiech", "Promyk szczęścia" itp.

 

  • wskazane szczególne zaangażowanie i udział rodziców w działaniach.

 

  • ŻYJĘ W ZGODZIE ZE ŚRODOWISKIEM PRZYRODNICZYM

Normy postępowania

Przykładowe sposoby
realizacji

Uwagi i wskazówki

DZIECKO:

  • poznaje przyrodę żywą
    i nieożywioną;

 

  • realizacja autorskich programów ekologicznych;
  • stwarzanie okazji do bezpośredniej obserwacji przyrody;
  • organizowanie zabaw badawczych;
  • oglądanie filmów, przedstawień ekologicznych, słuchanie utworów literackich;
  • wycieczki do WPN i Nadleśnictwa Suwałki;

 

  • wskazane obserwacje
    w środowisku naturalnym;

 

  • podejmuje działania na rzecz przyrody;
  • przyzwyczaja się do ochrony i nie niszczenia przyrody.

 

  • zorganizowanie kącików przyrody w salach;
  • wyjazdy do gospodarstw ekologicznych (zajęcia: przetwórstwo mleka, wypiek chleba, produkcja papieru czerpanego, wikliniarstwo, lepienie z gliny);
  • przystąpienie do ogólnopolskiego konkursu "Eko-zespoły w moim przedszkolu";
  • udział w ogólnopolskich akcjach: Dzień Ziemi, Sprzątanie Świata;
  • organizacja imprezy środowiskowej - Piknik ekologiczny "Żyj z przyrodą
    w zgodzie";
  • współpraca z WPN, Nadleśnictwem Suwałki;
  • spotkania z ciekawymi ludźmi (pracownicy WPN
    i Nadleśnictwa);
  • sadzenie drzewek;
  • systematyczna zbiórka makulatury i surowców wtórnych;
  • udział i organizacja konkursów plastycznych  o tematyce ekologicznej.

 

  • wzmacnianie postaw proekologicznych dzieci;
  • angażowanie rodziców
    i środowiska w działania proekologiczne .

OCZEKIWANE REZULTATY DZIAŁAŃ:

DZIECKO:

  1. Dostrzega i rozumie potrzeby innych, akceptuje ich odrębność.
  2. Przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie.
  3. Potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych.
  4. Ma poczucie własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności.
  5. Potrafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje.
  6. Szanuje wolność innych, cudze zdanie.
  7. Wyraża swoje uczucia, potrzeby i oczekiwania, a także dostrzega je u innych.
  8. Dostrzega znaczenie dialogu w rozwiązywaniu sporów, potrafi argumentować swoje racje, oceny i odczucia.
  9. Przestrzega kontraktu grupy.
  10. Przestrzega zasad zgodnego współżycia ze światem przyrody, przejawia postawy proekologiczne.
  11. Stosuje profilaktykę prozdrowotną.
  12. Zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych, potrafi unikać zagrożeń.
  13. Funkcjonuje w środowisku zgodnie z przyjętym powszechnie kanonem norm społecznych.
  14. Wymienia swoje prawa i obowiązki.
  15. Szanuje wartości głoszone przez patrona przedszkola, Ojca Świętego Jana Pawła II: prawdę, dobroć, piękno, sprawiedliwość, uczciwość, życzliwość, szacunek, wyrozumiałość.
  16. Wymienia i kultywuje tradycje rodzinne, lokalne, regionalne i narodowe.
  17. Ma świadomość przynależności narodowej: rozpoznaje godło i barwy narodowe, rozumie pojęcie "Ojczyzna".
  18. Akceptuje swoje prawo do pomocy ze strony dorosłych w trudnych sytuacjach.
  19. Ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości, dzięki czemu potrafi doprowadzić do końca rozpoczętą pracę.
  20. Potrafi cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy innych, umie z godnością przyjmować porażki.
  21. Reprezentuje postawę proekologiczną.
  22. Interesuje się otaczającym światem, poszukuje odpowiedzi na nurtujące go pytania.

 

Opracowanie: E. Chilimoniuk, C. Modzelewska, W. Świerzbinowicz
















© 2004-2014 Przedszkole numer 3 w Suwałkach im. Ojca św. Jana Pawła II
Pokaż stronę w pełnej wersji
DESIGN BY ONAVI